Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، ضیا الدین الماسی ضمن اشاره به اهمیت آموزش خاطرنشان کرد: جهان فردا را آموزش امروز می‌سازد و امروزه برای مقابله با مسائل پیش روی محیط‌زیست، نیاز به آموزش اقشار مختلف مردم و مسئولین و آماده‌سازی آن‌ها برای پیشگیری و مقابله با مخاطرات محیط‌زیستی داریم و برای رسیدن به این هدف باید محتواهایی متناسب با گروه‌های مختلف مخاطب، تهیه و نشر دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الماسی تولید محتوای باکیفیت را رمز اثرگذاری و جذب مخاطب دانست و گفت: برای نشر دانش و اطلاعات در حوزه محیط‌زیست باید ابتدا محتوایی با کیفیت و جذاب تولید کرد تا با جذب مخاطب بتوانیم به اهداف خود در انتقال دانش و مفاهیم دست یابیم.

وی با اشاره به تولید محتوا در جهان امروز افزود: امروزه برای اثرگذاری بر مخاطب باید از تمام ابزار موجود تولید محتوا استفاده کنیم و محتواها باید به گونه‌ای تولید شوند که بتوان آن‌ها را برای انواع رسانه‌های ارتباطی که روز به روز بر تعداد و کارکردهای آن‌ها افزوده می‌شود تغییر داد و قابل استفاده کرد.

الماسی با اشاره به محتواهای تولید شده آموزش محیط‌زیستی تاکنون برای گروه‌های مختلف در مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان افزود: طی سال‌های اخیر محتواهایی برای گروه‌های مخاطب آموزشگران و مربیان، دانش‌آموزان پایه یازدهم درس انسان و محیط‌زیست، کودکان پیش دبستانی و اولیا و مربیان آن‌ها، دانش‌آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای تهیه شده و بیشتر از طریق فضای مجازی و پورتال منتشر شده است.

رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان محتواهای تولید شده را خوب اما ناکافی دانست وتصریح کرد: رویکرد جدید تولید محتوا در مرکز آموزش محیط‌زیست، حرکت به سمت تولید محتواهای متنوع برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان است و برای نیل به این هدف باید از تمام ظرفیت‌های موجود کشور در تولید محتوا استفاده کنیم.

وی گفت: باتوجه به گسترش رسانه‌ها و تغییرات بنیادین در روش‌های تولید و نشر محتوا، دیگر روش‌های سنتی کارکرد سابق را ندارند و برای جذب مخاطب باید هم‌گام با فناوری‌های جدید رسانه‌ای و مقتضیات زمان حرکت کنیم.

الماسی کتاب و ترجمه متون به روز دنیا، پادکست، شبکه اینترنتی، موشن گرافی، اینفوگرافی، انیمیشن، فیلم و کلیپ آموزشی و غیره را به عنوان نوع محتواهای مد نظر مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان معرفی کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از ظرفیت تمامی مراکز آموزشی و فرهنگی سراسر کشور محتواهایی به‌روز و جذاب برای طیف وسیع مخاطبان تهیه و منتشر کنیم.

وی عنوان داشت: خوشبختانه بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته، از نهادهای فرهنگی-آموزشی و اطلاع‌رسانی کشور همچون وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور مانند صدا و سیما و غیره بازخورد مناسبی برای همکاری در تولید و نشر محتواهای محیط‌زیستی دریافت کرده‌ایم و ان‌شالله به زودی با یک بسیج ملی، در آموزش محیط‌زیست تحولات چشم‌گیری را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 5562501

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان محیط زیست آموزش مهارتی حفظ محیط زیست شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آتش نشانی میراث فرهنگی شهر تهران آلودگی هوا شورای شهر سازمان محیط زیست بهزیستی قوه قضاییه گردشگری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مرکز آموزش محیط زیست تولید محتوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است

سعید الهی تهیه کننده مستند «قوی دل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبه‌گر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایت‌های ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.

اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان می‌آورند؛ هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته اما برآوردها افزایش‌های حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیت‌های ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژه‌یابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبه‌گری را تا حدودی از دست داده و ضعیف‌تر شده است.

سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده است

در بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال 1403" گفت‌وگویی با سعید الهی داریم. او از تهیه‌کنندگان شناخته شده کشور است که با 2 اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلم‌های مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری می‌بایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشف‌های جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.

وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا می‌توان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسل‌های امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایه‌گذاری برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و  حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیت‌های تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.

الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین  و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهه‌های گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.

تهیه‌کننده بهترین مستند جشنواره‌های فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند«قوی دل» می‌تواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی«قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآورده‌های خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسل‌های مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسان‌ها به یکدیگر و پرهیز از فردگرایی‌های افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولت‌ها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستی‌ها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.

الهی ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی مجامعی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلم‌های کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلم‌های به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشه‌ورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای«قوی دل» بنشینند.

وی به ضرورت‌های فرهنگی و سینمایی سال 1403 کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» 3 رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاست‌گذاری درست و حرفه‌ای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه می‌تواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولت‌ها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرج‌های احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواسته‌های منطقی و حرفه‌ای آنان ندارند.

الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز می‌کنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعه‌های روابط عمومی در سازمان‌هاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینه‌های سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینه‌های تولید با پول‌پاشی و ولخرجی‌های بی‌دلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورم‌های احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایه های تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزی های زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • گام بلند پتروشیمی پردیس در تامین امنیت غذایی جهان و حفظ محیط زیست
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • پیگیری مسائل عمومی اولویت کاری دستگاه قضا است
  • شهید مطهری (ره) جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم